Wereldwijd hebben meer dan 200 miljoen vrouwen en meisjes een besnijdenis moeten ondergaan. Dit staat ook wel bekend als vrouwelijke genitale verminking en het is al in veel landen wereldwijd verboden. Ondanks dat het besnijden van vrouwen en meisjes verboden is in Tanzania, is het nog steeds traditie bij de Maasai. De besnijdenis wordt gezien als een overgangsritueel van meisje naar vrouw. Na de besnijdenis is het meisje, die inmiddels als vrouw wordt gezien, klaar om te trouwen en kinderen te krijgen. Hoe jong ze vaak ook nog is!

Een jonge Maasai bruid

Meisjesbesnijdenis bij de Maasai

Als een meisje tussen de 10 en 14 jaar oud is wordt zij besneden door een lokale Maasai vrouw. Dit wordt ook wel een ‘engamuratani’ (besnijder) genoemd. De ‘engamuratani’ heeft een belangrijke maatschappelijke functie en geniet veel aanzien in de samenleving van de Maasai. Op de dag van de besnijdenis wordt het meisje eerst helemaal met koud water gewassen en vervolgens houden twee vrouwen de benen en 1 het bovenlijf vast. De ‘engamuratani’ snijdt daarna met een traditioneel mes of een scheermesje de clitoris weg. Sommige meisjes kunnen de pijn verbijten en anderen schreeuwen het uit. De dagen na de besnijdenis kan het meisje niet lopen en blijft de wond bloeden en bloeden. Ook bevallingen blijven in de toekomst altijd extra pijnlijk. Meisjesbesnijdenissen veroorzaken lichamelijke, psychische en seksuele problemen en hebben grote gezondheidsrisico’s die in sommige gevallen tot de dood leiden.

Eigen ervaring

Ervaring van oprichter en voorzitter van Stichting Nanginyi, Mar-Lisa: 'Ik was eens in een Maasai boma toen er een meisje werd besneden. Alle vrouwen gingen samen het hutje in waar ze besneden zou worden. Terwijl ik in gesprek was met de mannen hoorde ik opeens haar stem. Dat moment zal ik nooit vergeten! In de dagen erna kwam het meisje niet buiten de hut en ik kon me alleen maar indenken hoeveel pijn ze had. Dit was het moment dat ik dacht: 'ik moet hier iets tegen doen'. Voor het meisje in kwestie was het helaas al te laat, maar voor Nanginyi, het meisje waar ik inmiddels zo goed bevriend mee was geraakt, was er nog hoop'.

De internationale gemeenschap doet er alles aan om vrouwelijke genitale verminking uit te bannen. Het doel is dan ook dat het in 2030 niet meer voorkomt. Als Stichting Nanginyi dragen wij hier graag ons steentje aan bij door Maasai meisjes de kans te geven om naar school te gaan. Door de meisjes naar school te sturen zorgt Stichting Nanginyi ervoor dat zij een andere weg kunnen volgen. Daarnaast krijgen zij een beter toekomstperspectief door de opleiding die ze volgen. We bespreken alles eerst met de ouders. We leggen hun uit dat het de bedoeling is dat hun dochter na de basisschool ook naar de middelbare school gaat en vervolgens vervolgonderwijs kan volgen. In het geval van Nanginyi betekende dit bijvoorbeeld dat de familie de beoogde huwelijkskandidaat voor haar heeft afgezegd, omdat zij de komende jaren onderwijs gaat volgen!

SAMSUNG CSC

In plaats van een vooraanstaand huwelijk,

gaat Nanginyi de komende jaren naar

school!

Wat wij doen

SAMSUNG CSC

De Maasai vrouwen zijn meteen enthousiast als hun dochters de kans krijgen om naar school te gaan, maar de mannen moeten vaak even aan het idee wennen. Dochters zijn voor de Maasai een vorm van inkomsten, omdat er een bruidsschat in de vorm van koeien wordt ontvangen als zij uitgehuwelijkt worden. Soms worden meisjes wel naar school gestuurd, maar rond hun 10e moeten zij dan stoppen om voorbereid te worden op een huwelijk. Stichting Nanginyi zet in op continuïteit van educatie. Zo sponsoren wij de meisjes ook als zij naar de middelbare school gaan en wanneer zij daarna een beroepsopleiding gaan volgen. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen een goede basis hebben van waaruit zij meer kansen hebben op de arbeidsmarkt. We hopen dat zij na hun opleiding als sterke en zelfstandige vrouwen hun eigen keuzes kunnen maken.

Op de foto: Sakai (21), moeder van Nemeyei, is hartstikke trots dat haar dochter de kans krijgt om naar school te gaan. Zelf is ze op haar 14e uitgehuwelijkt aan haar man Shakwai. Ze werd zijn tweede vrouw en ze kregen in de afgelopen jaren samen twee meisjes: Nemeyei (4) en Namnyak (1).

Hoe kunt u helpen?

Wilt u ons helpen in de strijd tegen vrouwelijke genitale verminking? Sponsor dan onze Maasai meisjes! U kunt bijvoorbeeld iets kopen in onze webshop of u kunt een donatie doen. Op onze pagina hoe kunt u helpen leest u precies hoe alles werkt en wat de mogelijkheden zijn!